Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Markus Brendmoes malerier preges av saboterte figurer. På Hamar Sagbladfabrikk får man teppet revet vekk under føttene.

Bak ethvert strøk er det et strøk

Kruttsterkt: Markus Brendmoes maleri av Dagsavisen-kritiker Lars Elton er en frodig koloristisk eksplosjon, på kanten til å bikke over i psykedelia og surrealisme. Foto: Markus Brendmoe

Markus Brendmoe

Hamar Sagblad­fabrikk

Står til september

Nittentreogåtti. 1983. Tenk over dette årstallet litt, gitt at du er gammel nok til å huske det, men fortsatt ung nok til å ha orden på tid og rom. Det er litt av et år, ikke sant? David Bowie spilte to konserter på Ullevi i Göteborg, The Residents spilte en på Falkonerteatret i København, og Einstürzende Neubauten laget fullstendig kaos på Lakkegata Skole i Oslo. Jeg og alle vennene mine hadde solbriller, svart hår, svarte klær og svarte sko, men ingen hadde definert noe som «goth», og det ville uansett ikke vært riktig – vi var noe annet, og mye skumlere.