Anmeldelse

Velmente rom

Kunstnerdokumentaren «Apolonia, Apolonia» setter det usystematiske i snille systemer.

Tanker og følelser: Kunstnerdokumentaren «Apalonia, Apalonia» handler om den fransk-danske kunstneren Apolinia Sokol. FOTO: Fra filmenTanker og følelser: Kunstnerdokumentaren «Apalonia, Apalonia» handler om den fransk-danske kunstneren Apolinia Sokol. FOTO: Fra filmen

Apolonia, ­Apolonia

Danmark/Polen/Frankrike, 2022

Sjanger: Dokumentar.

Regi: Lea Glob

Med: Apolonia Sokol, Lea Glob, Hervé Breuil, Oksana Shachko

1t, 54min.

Den danske filmskaperen Lea Glob har fulgt fransk-danske Apolonia Sokol (f. 1988) i 13 år: Fra et riss av en oppvekst uten regler i et undergrunnsteater i Paris, via utdannelsen på Beaux-Arts – og til en nedverdigende assistentjobb for en fetert mannlig kunstner i New York. Og deretter til det nyliberale kunstmarkedets herre- og trell-økonomi i Los Angeles. Filmen går i Sokols hvileløse fotspor i årene frem til gjennombruddet for noen år siden. I dag er Sokol et navn . Portrettmaleriene hennes turnerer identitetspolitiske motiver og utsier retten til å føle seg fri i egen kropp.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Film

Serie

Mr. Scorsese

Rebecca Millers fem timer med Scorsese er prisverdig folkeopplysning, men ofrer cinefilien på fortellingens alter.

Serie

Wayward

Godt spill, sterk historie.

Film

Fran­ken­stein

Vår tids Frankenstein er Sam Altman, men «Frankenstein» er estetisk og idémessig tilbakeskodande.