Kunst

Historiens tyngde

Det mest ukonvensjonelle ved «Hjertebank» er at kunstnerens familiealbum bringes inn i museet.

Mørkt: En ettertenksom melankoli preger motivene i en utstilling som er dominert av malerier. Her ser vi «Krigssone» (1994) Begge foto: MunchmuseetMørkt: En ettertenksom melankoli preger motivene i en utstilling som er dominert av malerier. Her ser vi «Krigssone» (1994) Begge foto: Munchmuseet

Marianne Bratteli

Munch­museet i Oslo

Står til 30. juli

En leke-politibil. En baby-dukke. Gasbind. En tannbørste. Gjenstandene i Marianne Brattelis (f. 1951) kollasj fra 2000, som samler tingene på en hvit flate, er nærliggende å sette i sammenheng med barns opphold på sykehus. Maleriene som henger ved siden av den, intensiverer følelsen av utrygghet: Det digre «Operasjon» (1999), hvor herrer med karakteristisk forenklede fjes er i ferd med å stikke nåler inn i en usynlig pasient, og «Hospital» (1996), et portrett av en ansiktsløs kvinnelig sykepleier med et kors i pannen. Mens det førstnevnte minner om Bendik Riis’ billedverden, er det sistnevnte et av mange Bratteli-bilder som leder tankene til svenske Lena Cronqvists univers.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.

Kunst

Portretter fra steder

Sanseinntrykkene strømmer på i møte med Kristina C. Karlsens tekstilarbeider.

Essay

«Kroppen er et av de fineste uttrykks­midler som fins»

Else Hagen var svært opptatt av moderne dans. Hvordan påvirket det kunsten hennes?