Kronikk

Nattverd før og nå

Kirkens fortelling om Jesu siste måltid bygger på en skadelig myte om Judas ­forræderen. Den kan være så mye mer.

LADET STEMNING: Fortellingen om Judas forråd mot Jesus preger forestillingen om nattverden. Men den var faktisk ikke del av de første fortellingene, skriver Helge Hognestad. Maleri: Pascal Dagnan-Bouveret, 1986LADET STEMNING: Fortellingen om Judas forråd mot Jesus preger forestillingen om nattverden. Men den var faktisk ikke del av de første fortellingene, skriver Helge Hognestad. Maleri: Pascal Dagnan-Bouveret, 1986

Skjærtorsdag feires til minne om Jesu siste måltid. Det finnes fire varianter av hvordan dette måltidet var: Paulus (1.Kor.11.23-26, cirka år 54), Markus (14.22-25, cirka år 73), Matteus (26.17-30, cirka år 85) og Lukas (22.15-20, cirka år 95). De er ganske forskjellige, og synes å ha hver sin ulike intensjon. I kirkens nattverdsliturgi er fortellingene respektløst blandet sammen til en kirkeskapt nattverdsforståelse som bare overflatisk har hold i kildene. Det er Matteus’ versjon, med forberedelse og avsløring av Judas forræderen, som er prekentekst i år.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Hvorfor går skeive flykt­nin­ger tilbake i skapet i møte med intro­duk­sjons­pro­grammet?

I Irland førte en boligkrise til at tusenvis av fagar­bei­dere forlot landet. Nå må Norge ta lærdom før det er for sent.

Skula er bere­bjel­ken i det norske demo­kra­tiet. Vi må samle oss om felles idear for utdanninga.