Kronikk

Nattverd før og nå

Kirkens fortelling om Jesu siste måltid bygger på en skadelig myte om Judas ­forræderen. Den kan være så mye mer.

LADET STEMNING: Fortellingen om Judas forråd mot Jesus preger forestillingen om nattverden. Men den var faktisk ikke del av de første fortellingene, skriver Helge Hognestad. Maleri: Pascal Dagnan-Bouveret, 1986LADET STEMNING: Fortellingen om Judas forråd mot Jesus preger forestillingen om nattverden. Men den var faktisk ikke del av de første fortellingene, skriver Helge Hognestad. Maleri: Pascal Dagnan-Bouveret, 1986

Skjærtorsdag feires til minne om Jesu siste måltid. Det finnes fire varianter av hvordan dette måltidet var: Paulus (1.Kor.11.23-26, cirka år 54), Markus (14.22-25, cirka år 73), Matteus (26.17-30, cirka år 85) og Lukas (22.15-20, cirka år 95). De er ganske forskjellige, og synes å ha hver sin ulike intensjon. I kirkens nattverdsliturgi er fortellingene respektløst blandet sammen til en kirkeskapt nattverdsforståelse som bare overflatisk har hold i kildene. Det er Matteus’ versjon, med forberedelse og avsløring av Judas forræderen, som er prekentekst i år.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

For hundre år siden ble en natur­fags­lærer dømt i en rettsstrid om riktig tolkning av Bibelen. Det preger fortsatt biologi­un­der­vis­ningen i dagens USA.

Har Trump omsider vendt Putin ryggen? Neppe. Til det er de for like.

Hva kan en lyriker tjene på en diktbok? Det kommer an på. Men vet du hva en kan tape?