Mat

Vil ha kostråd for kvinner

Kvinner som følger middelhavsdietten, har rundt 25 prosent lavere risiko for hjerte- og karsykdom og død. Forskerne vil ha kjønnsspesifikke kostråd.

Forskere ved Universitetet i Sydney har sammenstilt tilgjengelig forskning på middelhavskosthold fra 2003 til 2021 og silt ut data for 700.000 kvinnelige deltakere. Resultatene er publisert i tidsskriftet British Medical Journal (BMJ).

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Sykehusbygg

Firma uten tariff­av­tale fikk kontrakt på 116 millioner kroner for tømre­arbeid på Nye Aker sykehus. Nå er de konkurs, og Syke­hus­bygg får kritikk for anbuds­pro­sessen.

Korn

Det norske folk skal på nytt lære å spise bygg, sier daglig leder Torunn Nordbø i Opplys­nings­kon­toret for korn og brød.

Fattigdom

En av fem har ikke råd til tannlege, ifølge ny forskning. Mange må velge mellom å betale strøm­regningen eller kjøpe mat, sier Marthe Øyangen i Hjelp mæ å hjelpe.