Teater

Monoton mor

«Mor Courage» av Bertolt Brecht uten å stryke en eneste replikk? De fire timene på Grusomhetens Teater viser at det ikke var noen god idé.

LANGTEKKELIG: Hanne Diserud gjør en solid tolkning av Mor Courage, men det er ikke nok. Den nedstrippede regien og monotone spillestilen gjør forestillingen veldig lang. Foto: Magnus Skrede, Grusomhetens TeaterLANGTEKKELIG: Hanne Diserud gjør en solid tolkning av Mor Courage, men det er ikke nok. Den nedstrippede regien og monotone spillestilen gjør forestillingen veldig lang. Foto: Magnus Skrede, Grusomhetens Teater

Mor Courage og barna hennes

Grusomhetens teater, Oslo

Av Bertolt Brecht

Oversatt av Øyvind Berg

Regi: Lars Øyno

Medvirkende: Hanne Dieserud, Johanna Øyno, Filip Stav, Miguel Dobrodenka Steinsland med flere.

Første gang jeg var på Grusomhetens Teater, var i 2006. Det lille teateret ligger fortsatt på samme sted, vis-à-vis kulturhuset Hausmania ved Akerselva, et nedtagget bygg med en lang historie som tilholdssted for kunstneriske frifugler og alternative sjeler. Skiltet utenfor er et annet i dag, men innenfor dørene fremstår alt helt likt. Det er som å tre inn i en tidskapsel: Den loslitte vesle foajeen med sitt koselige kaféhjørne, den smale vindeltrappen ned til visningsrommet i kjelleren som ligger der som en slags underjordisk overraskelse. Scenen virker heller ikke å ha forandret seg i det hele tatt. I verden utenfor har teateret tatt kvantesprang. Men her er det som tida har stått nesten stille.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Dans

Dandyism

Patrick Zizas «Dandyism» reduserer kongolesisk kultur til useriøst klovneri.

Teater

Hamlet

At Mads Ousdal er dyktig, gjør ikke «Hamlet» for én skuespiller til godt teater.

Teater

Hvis byen lyser

«Hvis byen lyser» freistar å fange Stavangers sjel, men fangar først og fremst det lokale publikummets attkjenning.