Teater

Vi hører!

«Hør’a dagbok» er en usedvanlig varm og sjarmerende familieforestilling.

SMITTENDE ENGASJEMENT: At «Hør’a dagbok!» har blitt en så vellykket forestilling, er blant annet takket være Samantha Gurah (i midten) som spiller tolvåringen Nansi med overskudd og sjarm. Foto: Jonathan Vivaas KiseSMITTENDE ENGASJEMENT: At «Hør’a dagbok!» har blitt en så vellykket forestilling, er blant annet takket være Samantha Gurah (i midten) som spiller tolvåringen Nansi med overskudd og sjarm. Foto: Jonathan Vivaas Kise

Hør’a dagbok

Riksteatret

Idé, konsept og komponist: Amina Sewali Regi: Anders T. Andersen

Med: Samantha Gurah, Kim Fairchild, Hans Magnus Hildershavn Rye med flere.

I Amina Sewalis roman «Hør’a Dagbok» (2020) møter vi 12-åringen Nansi som er blitt bedt av læreren sin om å skrive dagbok. Men for Nansi, som kom til Norge fra Uganda for to år siden og har dysleksi, er ikke skriving og skole det hun mestrer best. At boka er skrevet på Nansis blanding av språkforvirret norsk og slang fra Tøyen, gjør at leseren kommer tett på henne.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Dans

Dandyism

Patrick Zizas «Dandyism» reduserer kongolesisk kultur til useriøst klovneri.

Teater

Hamlet

At Mads Ousdal er dyktig, gjør ikke «Hamlet» for én skuespiller til godt teater.

Teater

Hvis byen lyser

«Hvis byen lyser» freistar å fange Stavangers sjel, men fangar først og fremst det lokale publikummets attkjenning.