Teater

Vi hører!

«Hør’a dagbok» er en usedvanlig varm og sjarmerende familieforestilling.

SMITTENDE ENGASJEMENT: At «Hør’a dagbok!» har blitt en så vellykket forestilling, er blant annet takket være Samantha Gurah (i midten) som spiller tolvåringen Nansi med overskudd og sjarm. Foto: Jonathan Vivaas KiseSMITTENDE ENGASJEMENT: At «Hør’a dagbok!» har blitt en så vellykket forestilling, er blant annet takket være Samantha Gurah (i midten) som spiller tolvåringen Nansi med overskudd og sjarm. Foto: Jonathan Vivaas Kise

Hør’a dagbok

Riksteatret

Idé, konsept og komponist: Amina Sewali Regi: Anders T. Andersen

Med: Samantha Gurah, Kim Fairchild, Hans Magnus Hildershavn Rye med flere.

I Amina Sewalis roman «Hør’a Dagbok» (2020) møter vi 12-åringen Nansi som er blitt bedt av læreren sin om å skrive dagbok. Men for Nansi, som kom til Norge fra Uganda for to år siden og har dysleksi, er ikke skriving og skole det hun mestrer best. At boka er skrevet på Nansis blanding av språkforvirret norsk og slang fra Tøyen, gjør at leseren kommer tett på henne.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Teater

Teater

Hedda Gabler

Trass mange gode ansatsar kjem ikkje framsyninga heilt i hamn på premierekvelden.

Teater

Gjestene

Underhaldande kammerspel om middelklassen og deira mindreverdskompleks.

Teater

Da vi var yngre

«Da vi var yngre» bringer gatas sosiolekt inn på Det Norske Teatret. Forstår vi hvor viktig det er?