Kulturuka

Kulturkampen for tilværelsen

Vi er mye mer opptatt av debatten om kunsten enn av kunsten selv.

OPP PÅ VEGGEN: Ingen hadde etterlyst Christian Kroghs «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» før Nasjonalmuseets samlingsdirektør kalte det «kolonialistisk». Nå er det tatt opp fra magasinet og skal henge i museet i noen uker slik at publikum kan se det omdiskuterte verket med egne øyne. FOTO: ANNIKA BYRDE, NTBOPP PÅ VEGGEN: Ingen hadde etterlyst Christian Kroghs «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» før Nasjonalmuseets samlingsdirektør kalte det «kolonialistisk». Nå er det tatt opp fra magasinet og skal henge i museet i noen uker slik at publikum kan se det omdiskuterte verket med egne øyne. FOTO: ANNIKA BYRDE, NTB

Søndag 19. februar vil tilfeldighetene ha det til at jeg befinner meg på Nasjonalmuseet for tredje gang siden det åpnet. Jeg har ennå ikke rukket å få med meg tredje etasje, der den anerkjente britiske samtidskunstneren Grayson Perry fortsatt er stilt ut. En hel time vandrer jeg mellom skulpturer, keramikk, grafikk og monumentale, fargesterke billedvever.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.