Kunst

Retrospektiv fra framtida

For halvannet tiår siden fremsto Arne Ekelands verk daterte. På K.U.K i Trondheim vibrerer de i et her og nå.

KALEIDOSKOPISK: Bildene Arne Ekeland malte på 1970-tallet, preges av en tyrannisk streng fargeskala: rosa, lilla og industrielt gråblå. Det er drastiske bevegelser i dem, som var de øyeblikksbilder av en nådeløs naturkatastrofe som river opp alt på sin vei. BEGGE FOTO: DAG ASLE LANGØKALEIDOSKOPISK: Bildene Arne Ekeland malte på 1970-tallet, preges av en tyrannisk streng fargeskala: rosa, lilla og industrielt gråblå. Det er drastiske bevegelser i dem, som var de øyeblikksbilder av en nådeløs naturkatastrofe som river opp alt på sin vei. BEGGE FOTO: DAG ASLE LANGØ

Arne Ekeland

Kjøpmannsgata Ung Kunst, ­Trondheim

Står til 26. februar.

Arne Ekelands kunstnerskap er kunsthistorie, og har vært det en god stund allerede. I verk laget fra 1936 fram til kunstnerens død kjenner man fort lukta av forrige århundre og kan mimre over konsekvensene av modernismen: Ismene dugger tett på ruta her. Men det står som kjent ikke i veien for samtidig relevans, og det er tydelig at grepene hans er blitt kanalisert inn i verkene til blant annet Håkon Bleken og Sverre Bjertnes. Men namedropping gir ingen mening her, for nedslagsfeltet til Ekeland er nemlig litt som Edvard Munchs: Alle aktive norske bildekunstnere – i hvert fall de som maler – har et forhold til dem begge, med mindre de med vilje lever svært isolert, har fasttelefon, og aldri har lært seg å lese. Vi har i så fall heller aldri hørt om dem (men det betyr ikke at de ikke finnes).

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Høstut­stil­lingen 2025 – Statens 138. kunst­utstilling

Årets Høstutstilling er en rufsete protest mot alle verdens velformede produkter. Hvor heldig er det?

Kunst

Glupsk glugge

Rasmus Myrup iscenesetter den moderne kjærlighetens paradokser.

Kunst

Tegner en ny mann

Med et nytt verk vil kunstner Sverre Malling utfordre snevre kjønnsroller og fordummende kunstsyn.