Under årets Veneziabiennale fikk den samiske kunsten plassen den fortjener.

En større verden

INNKJØPT: Máret Ánne Saras «Gutted – Gávogalši» (foran) var blant verkene som ble vist på den samiske paviljongen under årets Veneziabiennale. Denne uka annonserte Nasjonalmuseet at de har kjøpt verket til sin samling. FOTO: MICHAEL MILLER, OCA

Den 23. april 2022 var en viktig dato i samisk – og nordisk – kunsthistorie. Denne dagen åpnet den samiske paviljongen på Veneziabiennalen. For første gang var Sverre Fehns feirede nordiske paviljong fylt utelukkende av samisk kunst. I den avdøde norske arkitektens hyperelegante rom, mellom de berømte innvendige trærne, kunne besøkende studere arbeidene til til Máret Ánne Sara, Anders Sunna og Pauliina Feodoroff, som holder til i henholdsvis den norske, den svenske og den finske delen av Sápmi.

Kommentar