Kulturuka

Det nyliberale NRK

Ambisjonen om å nå ut breiest mulig ser ut til å trumfe alt annet.

KJENDISERI: Journalist Christian Borch og politiker Lan Marie Nguyen Berg i full sving med å bygge pepperkakehus i NRKs julesatsing «24-stjerners julekalender». Foto: NRKKJENDISERI: Journalist Christian Borch og politiker Lan Marie Nguyen Berg i full sving med å bygge pepperkakehus i NRKs julesatsing «24-stjerners julekalender». Foto: NRK

Av og til skjer endring brått, men som oftest går den så langsomt at man nesten ikke merker den. I mange år har statskanalen kuttet litt her, lagt ned et program der, avviklet, omorganisert og effektivisert. Det NRK vi har i dag, er langt mer kommersialisert enn for bare få år siden. Men jo mer kommersialisert NRK blir, desto mer krevende blir det tilsynelatende for statskanalen å balansere sin rolle som allmennkringkaster. I stadig større grad forholder NRK seg til sine seere ikke som borgere kanalen har et opplysningsmandat overfor, men som forbrukere den skal selge et produkt til.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kulturminner

Senter­par­tiet mener norske kultur­minner blir nedprio­ritert til fordel for klima- og miljø­for­mål. Nå vil de flytte forvalt­ningen av kultur­arven til Kultur­de­par­te­mentet.

Kulturuka

Litte­ra­turen har sluttet å være masse­kul­tur. Kanskje fordi vi tar på den med silke­hans­ker.

Film

Trier eller Haugerud? Vi har tvunget norske kulturfolk til å velge side.