Teater

Strander fra start

Samarbeidet mellom Nationaltheatret og en av Japans mest spennende teaterregissører nærmer seg kunstnerisk havari.

MAGEVONDT: I salen er det laget en scenografi som skal forestille innsida av magen til en gigantisk hval – hvor alt selvsagt er kledd i plast. Her er Kjersti Tveterås i hvalens buk. Foto: Erika HebbertMAGEVONDT: I salen er det laget en scenografi som skal forestille innsida av magen til en gigantisk hval – hvor alt selvsagt er kledd i plast. Her er Kjersti Tveterås i hvalens buk. Foto: Erika Hebbert

Hvalen i rommet

Kanonhallen/National­theatret, Oslo

Regi: Toshiki Okada

Med: Kjersti Tveterås, Eindride Eidsvold, Anneke von der Lippe med fler

Det tilhører de helt sjeldne teaterbegivenhetene at en regissør fra det asiatiske kontinentet reiser til Norge for å lage teater sammen med skuespillere her. Tverrkulturell scenekunstproduksjon mellom Norge og Asia forekommer nesten ikke, og når det i tillegg er den internasjonalt anerkjente japanske regissøren og dramatikeren Toshiki Okada som er blitt invitert av Nationaltheatret, er det all grunn til å være spent.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Teater

Den ­uendelege historia

Aldri før har jeg sett en ­familieforestilling som stoler så mye på kunstens kraft og barns evne til meddiktning.

Teater

Britt-Marie var her

I denne litt uferdige framsyninga ser vi at det aldri er for seint å forsyne seg av livet.

Teater

Macbeth

Nationaltheatrets «Macbeth» er retningsløs og full av innfall, men har gode skuespillere.