Utstilling

På en reise gjennom skyene

Det kritiske ærendet i Laure Prouvosts visuelt inntagende installasjon forblir vagt.

FRODIG: I den mangslungne installasjonen til Laure Prouvost kan publikum vandre uten å ha lest seg opp på forhånd. BEGGE FOTO: ANNAR BJØRGLI, NASJONALMUSEETFRODIG: I den mangslungne installasjonen til Laure Prouvost kan publikum vandre uten å ha lest seg opp på forhånd. BEGGE FOTO: ANNAR BJØRGLI, NASJONALMUSEET

Above Front Tears Oui Float

Laure Prouvost

Nasjonal­museet, Oslo

Står til 23. februar

Kontrasten mellom den ulykksalige åpningsutstillingen «Jeg kaller det kunst» og «Above Front Tears Oui Float», mønstringen som følger den i det nye Nasjonalmuseets såkalte lyshall, kunne knapt ha vært mer markant. Ikke bare er altså den norske tittelen erstattet av en konstruksjon som med sin kombinasjon av engelsk og fransk er karakteristisk for kunstneren som står bak den, franske Laure Prouvost. Hallen har i tillegg gått fra å være fullstappet – bygningens stridbare arkitekt ble ytterligere berømt her til lands da han utropte «Jeg kaller det kunst» til et loppemarked – til å virke luftig.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Helse

Johanne Nordby Wernø håper autisme en gang blir som peanøtt­al­lergi.

Dikt

Charlotte Vaillot Knudsen mater på med artsnavn, magi og klisjeer – og søker dypere enn medisinsk virkning.

Mot veggen

Daglig leder i Wolt Elisabeth Stenersen kan ikke garantere at matbudene ikke er ofre for menneske­handel. Men hun lover å gjøre alt hun kan for at det aldri skal skje igjen.