Berlingske stenger trykkeri etter 273 år
TELEGRAM

Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnentDet kritiske ærendet i Laure Prouvosts visuelt inntagende installasjon forblir vagt.
Laure Prouvost
Nasjonalmuseet, Oslo
Står til 23. februar
Kontrasten mellom den ulykksalige åpningsutstillingen «Jeg kaller det kunst» og «Above Front Tears Oui Float», mønstringen som følger den i det nye Nasjonalmuseets såkalte lyshall, kunne knapt ha vært mer markant. Ikke bare er altså den norske tittelen erstattet av en konstruksjon som med sin kombinasjon av engelsk og fransk er karakteristisk for kunstneren som står bak den, franske Laure Prouvost. Hallen har i tillegg gått fra å være fullstappet – bygningens stridbare arkitekt ble ytterligere berømt her til lands da han utropte «Jeg kaller det kunst» til et loppemarked – til å virke luftig.
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent