Kulturuka

Tredelingens tragedie

Ruben Östlunds siste film er marxistisk samtidskritikk og kritikk av marxismen på én og samme tid.

Yachten i «Triangle of Sadness» er et nokså overtydelig bilde på et vestlig, kapitalistisk Titanic på vei til å grunnstøte. FOTO: FREDRIK WENZEL, 8SF STUDIOS Yachten i «Triangle of Sadness» er et nokså overtydelig bilde på et vestlig, kapitalistisk Titanic på vei til å grunnstøte. FOTO: FREDRIK WENZEL, 8SF STUDIOS

Har omstendighetene større innvirkning på menneskers liv enn deres egen frie vilje? Ifølge den svenske filmskaperen Ruben Östlund er svaret ja. I alle Östlunds filmer ser vi mennesker som på ulike måter styres av situasjonene de befinner seg i. «Turist» (2014) følger en kjernefamilie på skiferie i Alpene fram mot skjebneøyeblikket da et snøskred plutselig raser mot uteserveringen der familien sitter og spiser lunsj. Moren Ebba kaster seg umiddelbart over ungene, mens faren Tomas’ første impuls er å løpe unna for å redde seg selv – og mobiltelefonen sin. Snøskredet stanser akkurat i tide, men familiefaren og ekteskapet kastes rett ut i en krise. Ingenting kan bli som før. For hvorfor gjorde han som han gjorde?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Medier

Det gjensto bare å signere den nye tariff­av­talen, trodde Norsk Journa­listlag. Nå må de i stedet møte Virke hos Riksmek­leren.

Historie

Om noen år vil alle som selv opplevde andre ver­dens­krig, være borte. Hvordan vil fortel­lingen om krigen se ut da?

Kulturuka

Er bokbålenes tidsalder tilbake?