Ruben Östlunds siste film er marxistisk samtidskritikk og kritikk av marxismen på én og samme tid.

Tredelingens tragedie

Yachten i «Triangle of Sadness» er et nokså overtydelig bilde på et vestlig, kapitalistisk Titanic på vei til å grunnstøte. FOTO: FREDRIK WENZEL, 8SF STUDIOS

Har omstendighetene større innvirkning på menneskers liv enn deres egen frie vilje? Ifølge den svenske filmskaperen Ruben Östlund er svaret ja. I alle Östlunds filmer ser vi mennesker som på ulike måter styres av situasjonene de befinner seg i. «Turist» (2014) følger en kjernefamilie på skiferie i Alpene fram mot skjebneøyeblikket da et snøskred plutselig raser mot uteserveringen der familien sitter og spiser lunsj. Moren Ebba kaster seg umiddelbart over ungene, mens faren Tomas’ første impuls er å løpe unna for å redde seg selv – og mobiltelefonen sin. Snøskredet stanser akkurat i tide, men familiefaren og ekteskapet kastes rett ut i en krise. Ingenting kan bli som før. For hvorfor gjorde han som han gjorde?

Kultur