Kulturuka

Tredelingens tragedie

Ruben Östlunds siste film er marxistisk samtidskritikk og kritikk av marxismen på én og samme tid.

Yachten i «Triangle of Sadness» er et nokså overtydelig bilde på et vestlig, kapitalistisk Titanic på vei til å grunnstøte. FOTO: FREDRIK WENZEL, 8SF STUDIOS Yachten i «Triangle of Sadness» er et nokså overtydelig bilde på et vestlig, kapitalistisk Titanic på vei til å grunnstøte. FOTO: FREDRIK WENZEL, 8SF STUDIOS

Har omstendighetene større innvirkning på menneskers liv enn deres egen frie vilje? Ifølge den svenske filmskaperen Ruben Östlund er svaret ja. I alle Östlunds filmer ser vi mennesker som på ulike måter styres av situasjonene de befinner seg i. «Turist» (2014) følger en kjernefamilie på skiferie i Alpene fram mot skjebneøyeblikket da et snøskred plutselig raser mot uteserveringen der familien sitter og spiser lunsj. Moren Ebba kaster seg umiddelbart over ungene, mens faren Tomas’ første impuls er å løpe unna for å redde seg selv – og mobiltelefonen sin. Snøskredet stanser akkurat i tide, men familiefaren og ekteskapet kastes rett ut i en krise. Ingenting kan bli som før. For hvorfor gjorde han som han gjorde?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Musikk

De store barne­ar­tis­tene skrev låter med innhold og baktanke, ifølge Trond-Viggo Torgersen. Han vil ikke kritisere dagens barne­mu­sikk, men undrer seg over den.

Teater

Oslo-po­li­ti­kerne ser til Økern når National­theateret får ny scene. Men dit vil ikke skuespil­lerne.

Grillpraten

Fullt mulig å grille i høyblokk!