Intervju

Helt sjef

Dirigenten for det hele: 26 år gamle Klaus Mäkelä lærte å dirigere på den finske måten – uten altfor mange ord.

MED MÄKELÄ I SENTRUM: – Som dirigent er du ansvarlig for komponisten og komponistens intensjoner. Vår jobb er å bringe stykket fram i best mulig lys, sier Klaus Mäkelä. Aleksandra Hanna PestkaMED MÄKELÄ I SENTRUM: – Som dirigent er du ansvarlig for komponisten og komponistens intensjoner. Vår jobb er å bringe stykket fram i best mulig lys, sier Klaus Mäkelä. Aleksandra Hanna Pestka

– Jeg er en tjener. Av musikken. Det er lett å tenke at en dirigent skal være en som er høyt hevet over alle andre, fordi slik har hierarkiet gjerne vært i et orkester. Men dirigenter tenker nesten alltid om seg selv at de er mer nødvendige enn de faktisk er.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Kommentar

Se til Sverige

I «Artistundersøkelsen 2024» uttrykte flere utøvere frustrasjon over at det i dag er vanskelig å leve av musikken – både fra «platesalg» og live. Den nye musikkøkonomien får sin del av skylda, men det er flere sider ved dette forholdet. Det finnes klart en hel del villfarelse der ute når det gjelder strømmeøkonomien og hvorfor utbetalingene for de fleste er så beskjedne - blant annet myten om at plateselskapene nå stikker av med en enda større «cut» av kaka. Forskjellen er at kaka til fordeling er blitt dramatisk mindre enn i cd-alderen. Lokalt kan avregningene kontrolleres. Imidlertid – hva som har skjedd i de tidligere leddene på plattformene frem til avregningen lander i Norge, er fortsatt et stort «sort hull» for de fleste. Også for selskapene.

Reportasje

Tutl og kjør

På Færøyene er det fellesskapet og egenarten som driver musikken videre og ut i verden.

Intervju

Sann tale

Snart tretti år etter duoen skylte inn med en av bergensbølgene, er Röyksopp fortsatt ikke helt kunstnere.