DebattHøyere utdanning

Moes farlige ideer

FRAM MED HØYRE-KALKULATOREN: Statsråd Ola Borten Moe kolporterer et høyrevridd syn på læring, skriver forfatteren. © FOTO: TOM HENNING BRATLIE Foto: Tom Henning BratlieFRAM MED HØYRE-KALKULATOREN: Statsråd Ola Borten Moe kolporterer et høyrevridd syn på læring, skriver forfatteren. © FOTO: TOM HENNING BRATLIE Foto: Tom Henning Bratlie

Statsråd Ola Borten Moe kommer i Klassekampen 10. oktober med et forsvar for regjeringens forslag om å ta skolepenger fra studenter utenfor EØS-området. Han skriver at forslaget ikke vil gjelde studenter som allerede er tatt opp på et utdanningsprogram. Det skulle selvsagt bare mangle, men det er en mager trøst for den som valgte å satse på et 3+2-løp med bachelor og mastergrad i stedet for et integrert femårig løp, og som nå må kaste inn håndkleet etter bacheloren.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirken er, skolen hva skolen er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.