Anmeldelse

Fargespra­kende Piranesi-arv

Nasjonalmuseet finner spor av Piranesis arkitektoniske grafikk i malerier, film, litteratur og fotografier.

FASCINERER: Blant verkene i Nasjonalmuseets utstilling om Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) er en rekke av kunstnerens fascinerende prospekter over byen han arbeidet i, Roma. FOTO: INA WESENBERG, NASJONALMUSEET Ina WesenbergFASCINERER: Blant verkene i Nasjonalmuseets utstilling om Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) er en rekke av kunstnerens fascinerende prospekter over byen han arbeidet i, Roma. FOTO: INA WESENBERG, NASJONALMUSEET Ina Wesenberg

Giovanni Battista Piranesi og diverse andre kunstnere

Nasjonalmuseet i Oslo

Står til 8. januar

Da Alfred H. Barr, direktør for Manhattan-institusjonen Museum of Modern Art, i 1936 tegnet et kart over den moderne kunstens utvikling, grep han også tilbake til 1700-tallets Italia. Rett nok var venetianeren Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) ikke blant kunstnerne som ble navngitt på katalogomslagets fysiske oversikt. I utstillingen, derimot, som bar navnet «Cubism and Abstract Art», var grafikken hans plassert i samme rom som verk av de moderne mesterne Pablo Picasso, Georges Braque og Paul Cézanne.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Ved veis ende

Roy Jacobsen er død, 70 år gammel. Han var en mesterlig skildrer av sosial­de­mo­kra­tiet – men også mye mer, ifølge John Erik Riley.

Film

Karl Ove Knausgård og Joachim Trier går i dybden om traumer, til­knyt­ning og for­skjel­len mellom filmer og romaner

Kulturuka

Internett-aktivismen tar også nettets form når den treffer gatene: Den er lederløs, spontan, uregjerlig.