Anmeldelse

Fargespra­kende Piranesi-arv

Nasjonalmuseet finner spor av Piranesis arkitektoniske grafikk i malerier, film, litteratur og fotografier.

FASCINERER: Blant verkene i Nasjonalmuseets utstilling om Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) er en rekke av kunstnerens fascinerende prospekter over byen han arbeidet i, Roma. FOTO: INA WESENBERG, NASJONALMUSEET Ina WesenbergFASCINERER: Blant verkene i Nasjonalmuseets utstilling om Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) er en rekke av kunstnerens fascinerende prospekter over byen han arbeidet i, Roma. FOTO: INA WESENBERG, NASJONALMUSEET Ina Wesenberg

Giovanni Battista Piranesi og diverse andre kunstnere

Nasjonalmuseet i Oslo

Står til 8. januar

Da Alfred H. Barr, direktør for Manhattan-institusjonen Museum of Modern Art, i 1936 tegnet et kart over den moderne kunstens utvikling, grep han også tilbake til 1700-tallets Italia. Rett nok var venetianeren Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) ikke blant kunstnerne som ble navngitt på katalogomslagets fysiske oversikt. I utstillingen, derimot, som bar navnet «Cubism and Abstract Art», var grafikken hans plassert i samme rom som verk av de moderne mesterne Pablo Picasso, Georges Braque og Paul Cézanne.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Bøker

Arnfinn Bø-Rygg fikk kjeft da han kritiserte konsert­gjen­gere som klappet på feil sted. Nå kontrer han med mursteinen «Estetisk leksikon».

Teater

Et reha­bi­litert og utvidet Natio­nal­theater kan stå ferdig om fem år, ifølge en arbeids­gruppe.

Kunst

Snøhetta tegnet et Hilma af Klint-museum i 2017. Så trakk arvingene i nødbremsen.