Hyllestalbum

Hipster og mainstream

COUNTRY JOHN ANDERSON: Hylles på ny plate, der de har glemt å gjøre «She Just Started Likin’ Cheatin’ Songs». FOTO: ALYSSE GAFKJEN COUNTRY JOHN ANDERSON: Hylles på ny plate, der de har glemt å gjøre «She Just Started Likin’ Cheatin’ Songs». FOTO: ALYSSE GAFKJEN

«Something Borrowed, Something New: Tribute to John Anderson»

Diverse artister

Album

Easy Eye Sound/Concord/Universal

Florida-fødte John Anderson (67) hører ikke med blant de amerikanske countryartistene med størst gjennomslag i Norge. Med det betyr ikke at ikke «Country Music Import», som hadde lager rett utenfor Kristiansand i tiårene da country var et «hemmelig» marked i Norge, ikke solgte jevnt og trutt av Andersons mange albumutgivelser.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Umulig­heten av en øy

John Donne hadde visst rett: No man is an island, selv ikke Øya. Festivalen var lenge Musikk-Norges stolthet, men bør nå boikottes, skal vi tro deres mest høylytte kritikere – fordi de eies av et stort selskap (Superstruct) som eies av et annet mye større selskap (KKR) som investerer i Israel. Sistnevnte er ikke helt ulikt det enda mektigere norske Oljefondet – med unntak av at KKR ikke har investert i våpenindustrien og vedlikehold av israelske kampfly. I 2018 gikk Øyafestivalen inn i britiske Superstruct Entertainment, den gang en nystartet festivalorganisasjon som siden har vokst til å bli en av feltets ledende. De eier festivaler som ungarske Sziget, spanske Sónar og Bennicassism, engelske Field Day, tyske Parookaville, norske Palmesus og mer enn sytti andre. For sju år siden var Superstruct finansiert av amerikanske Providence Equity Partners, et aktivt eierfond med sine egne svin på skogen, blant annet kritisert for å være krigsprofitører i Irak (og med eierinteresser i bl.a. plateselskapet Warner). Så kan man spørre seg om hvorfor det opprinnelig uavhengige Øya ville bli en del av Superstruct i utgangspunktet.

Kommentar

Lov med kok

Sommarens beste festivaloppleving kom frå ein dresskledd finne i Førde.

Intervju

Ro i spillet

Henriette Eilertsen har inntatt norsk jazz’ kjerne med noe de færreste visste at de savnet: jazzfløyte.