Feminist javisst

Slakten og Moren

Ikke alle har sans for en mor som tar mye plass i det offentlige rommet.

SPLITTER: Tracey Emins «Moren» kalles banal. FOTO: OSLO KOMMUNE KUNSTDOK / Istvan ViragSPLITTER: Tracey Emins «Moren» kalles banal. FOTO: OSLO KOMMUNE KUNSTDOK / Istvan Virag

Er Tracey Emins nylig oppførte skulptur, «Moren», foran Munchmuseet majestetisk og storslagen, som Jon-Ove Steihaug, kurator i kunstutvalget, hevder? Eller er skulpturen snarere like entydig og banal, som alt annet Emin har laget, slik kunstanmelder i Morgenbladet Espen Hauglid avferdiger verket med?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Feminist javisst

To nye gruppe­bio­gra­fiar om skeive liv svarer på alle mine bøner.

Begjær henger selvsagt sammen med samfunns­mes­sige strøm­nin­ger. Hvorfor er det likevel så komplisert?

Feilin­for­masjon skaper frykt for trygge hjemme­fødsler. Det hindrer kvinner i å ta en informert avgjørelse.