Kunst

Stramt og ledig

PÅSTAND: Nina Malteruds keramiske arbeider lar seg lese som påstander. Dette er en detalj av «Værkart» (2018). FOTO: DAG FOSSE Dag Fosse / KODEPÅSTAND: Nina Malteruds keramiske arbeider lar seg lese som påstander. Dette er en detalj av «Værkart» (2018). FOTO: DAG FOSSE Dag Fosse / KODE

Kode i Bergen

Står til 11. september

Til det første man møter på Nina Malteruds (f. 1951) Kode-utstilling, hører et lavt bord fylt av en gruppe grønnlige, sirkulære gjenstander med kant og stadig skiftende overflatevirkning. De kan minne om fat eller tallerkener, men helheten de danner, antyder at dette er objekter som ikke inviterer til aktiv bruk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.

Kunst

Portretter fra steder

Sanseinntrykkene strømmer på i møte med Kristina C. Karlsens tekstilarbeider.

Essay

«Kroppen er et av de fineste uttrykks­midler som fins»

Else Hagen var svært opptatt av moderne dans. Hvordan påvirket det kunsten hennes?