Kunst

Stramt og ledig

PÅSTAND: Nina Malteruds keramiske arbeider lar seg lese som påstander. Dette er en detalj av «Værkart» (2018). FOTO: DAG FOSSE Dag Fosse / KODEPÅSTAND: Nina Malteruds keramiske arbeider lar seg lese som påstander. Dette er en detalj av «Værkart» (2018). FOTO: DAG FOSSE Dag Fosse / KODE

Kode i Bergen

Står til 11. september

Til det første man møter på Nina Malteruds (f. 1951) Kode-utstilling, hører et lavt bord fylt av en gruppe grønnlige, sirkulære gjenstander med kant og stadig skiftende overflatevirkning. De kan minne om fat eller tallerkener, men helheten de danner, antyder at dette er objekter som ikke inviterer til aktiv bruk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Satte foten ned for kunsthall

Snøhetta tegnet et Hilma af Klint-museum i 2017. Så trakk arvingene i nødbremsen.

Kunst

Bær din hest på dine smale ­skuldre

Markus Li Stensrud ­mobiliserer små snegler for å takle vår kaotiske verden.

Anmeldelse

Bjarne ­Melgaard

I den første store boka om Bjarne Melgaard framstår kunstneren mer intellektuell enn sexy.