Kunst

Stramt og ledig

PÅSTAND: Nina Malteruds keramiske arbeider lar seg lese som påstander. Dette er en detalj av «Værkart» (2018). FOTO: DAG FOSSE Dag Fosse / KODEPÅSTAND: Nina Malteruds keramiske arbeider lar seg lese som påstander. Dette er en detalj av «Værkart» (2018). FOTO: DAG FOSSE Dag Fosse / KODE

Kode i Bergen

Står til 11. september

Til det første man møter på Nina Malteruds (f. 1951) Kode-utstilling, hører et lavt bord fylt av en gruppe grønnlige, sirkulære gjenstander med kant og stadig skiftende overflatevirkning. De kan minne om fat eller tallerkener, men helheten de danner, antyder at dette er objekter som ikke inviterer til aktiv bruk.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Livsblod

«Livsblod» presenterer en velkjent Munch i en ny, givende ramme.

Kunst

Insider art

Fra tagging til landskap via Donald Duck – med skarpe glimt av faktisk genialitet.

Kunst

Reagerer på «beskje­dent» budsjett til minnes­merke

Utøykaia endte opp med en prislapp på nesten 700 millioner. Det nye minnestedet for 25. juni-­terroren skal bare koste fem millioner kroner.