Kunst

Stramt og ledig

PÅSTAND: Nina Malteruds keramiske arbeider lar seg lese som påstander. Dette er en detalj av «Værkart» (2018). FOTO: DAG FOSSE Dag Fosse / KODEPÅSTAND: Nina Malteruds keramiske arbeider lar seg lese som påstander. Dette er en detalj av «Værkart» (2018). FOTO: DAG FOSSE Dag Fosse / KODE

Kode i Bergen

Står til 11. september

Til det første man møter på Nina Malteruds (f. 1951) Kode-utstilling, hører et lavt bord fylt av en gruppe grønnlige, sirkulære gjenstander med kant og stadig skiftende overflatevirkning. De kan minne om fat eller tallerkener, men helheten de danner, antyder at dette er objekter som ikke inviterer til aktiv bruk.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Burning the Days

Lutz Bacher bringer hjemlandet over Atlanterhavet – i form av alskens ting kunstneren har funnet mer enn skapt.

Kunst

Recapture

Per-Olav Bråten? Per-Olav Bråten.

Kunst

Parkert søyle

Kunsten til Anders Sletvold Moe står i tett dialog med kanoniserte forgjengere. Men er det nok?