Kunst

Hverdags- surrealisme

FORSTYRRENDE: Kvister og greiner iført en hettegenser. Verket heter «Beskytteren og hjemmet (Paris 1996)». FOTO: HEDDA HØRRAN FORSTYRRENDE: Kvister og greiner iført en hettegenser. Verket heter «Beskytteren og hjemmet (Paris 1996)». FOTO: HEDDA HØRRAN

Galleri Blunk, Trondheim

Man kan fortsatt forestille seg kunstneren som en nomadisk arketyp, like deler heksedoktor og seremonimester, med dype røtter i vårt utgangspunkt som flokkdyr. Det er i hvert fall en befriende motvekt til en stadig mer aggressivt markedsorientert samtidskunst, tilrettelagt for massene. Hedda Hørrans «Den som åt salt» er noe annet, og i sin essens svært basic. Ikke beregnet på et kjøpesterkt publikum og uansett vanskelig å skulle få solgt annet enn som en helhet. Her finnes ingen egentlige «verker» som uten videre lar seg løsrive fra konteksten.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Berre ein Hund. ­Haugar 30 år

Haugars mangslungne ­30-årsmarkering avspeiler et distriktsmuseum som har vandret sine egne veier.

Kunst

Røtter

Under abstraksjonen foregår en intens dialog med samtida.

Kunst

Odesa

Yelena Yemchuks bilder bringer oss nærmere kostnadene ved krig som ikke kan tallfestes.