Festival

Øyeblikkets magi

Minifestival: Erlend Apneseth Trio med improkunstverk i flere akter.

APNESETH PÅ NOBEL BOPEL: Der Erlend Apneseth Trio med gjester holdt hoff i forrige uke. FOTO: MILA ELISABETH LARVOLL Maris MarjutenkovsAPNESETH PÅ NOBEL BOPEL: Der Erlend Apneseth Trio med gjester holdt hoff i forrige uke. FOTO: MILA ELISABETH LARVOLL Maris Marjutenkovs

Trioen bestående av Erlend Apneseth (hardingfele), Stephan Meidel (gitar, live-sampling og elektronikk) og Øyvind Hegg-Lunde (trommer, perkusjon), har flere kritikerroste albumutgivelser bak seg – sjangerplassert et sted mellom folkemusikk og jazz og forbi. Blant disse er Frode Hatli-samarbeidet «Salika, Molika» (2019), som ga dem en Spellemann i Åpen klasse. Artistene de valgte å invitere til minifestivalen/konsertserien Gjestespill i Bergen speiler denne sjangerbredden.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Festivalrapport

Under press

Alt Dimitrij Sjostakovitsj skapte, må sees som en dans med det sovjetiske regimet, skriver Magnus Andersson.

Kommentar

Savnet: protest

Av alle vonde ting å se på, ligger synet av statsledere som smisker seg opp til Trump på pressekonferanser, veldig høyt oppe. Sjølv om det er aldri så strategisk å ikke såre Trumps krystallskjøre ego, skriker primaldyret i meg: Ta igjen! Pirk ham i brunkremen! Dra ham i hentesveisen! Men det kommer jo ingen politikere til å gjøre. Og da – kan man tenke – bør det finnes noen andre som tør å si fra. For eksempel store, amerikanske artister, som har et enormt publikum og ditto stor påvirkningsmakt. Men da må man leite med lupe. Hvor er de? Hvorfor er de så stille mens ytringsfriheten, klimapolitikken, helsesektoren, utdanningssystemet, kulturlivet, demokratiet, sivilisasjonen deres blir kjørt i grøften? Det fins et par hederlige unntak.

Intervju

En kjempe takker av

Grete Pedersen tar farvel med Det norske solistkor – og begynner ved Yale University.