Skriften på veggen

NÆR DØDEN: Da Yngvild Sæther svevde mellom liv og død, manifesterte motorsykler og hjelmer seg hos henne. MC-referansene sitter løst i utstillingen «Cathedral». FOTO: NORSK BILLEDHUGGERFORENING Tor Simen Ulstein

Kunsten tilYngvild Sæter (f. 1986) har et av de mest uvanlige foreleggene jeg har hørt om. Etter en hjerneoperasjon som gikk galt, fulgte en nær-døden-opplevelse. «I øyeblikket der Sæter svevde mellom liv og død, var det hjelmer og motorsykler som manifesterte seg; kanskje et resultat av at Sæter dagen før operasjonen lot seg inspirere av den kvinnelige karakteren i Matrix-trilogien som suser gjennom livet på en motorsykkel uten hjelm», heter det i utstillingsteksten til «Cathedral» på Norsk Billedhoggerforening, kunstnerens første separatutstilling i Oslo. Denne voldsomme erfaringen sammenligner Sæter med å gå inn i en stor, lys sal preget av et alter, våpenskjold og skytsengler.

Kunst