Album

Arkaisk, futuristisk

Baudelaire på ny: Susanna stopper opp og betrakter blomstene.

PRODUKTIV: Susanna Wallumrød, eller bare Susanna. Igjen tone­setter hun diktene til Charles Baudelaire (1821–1867). FOTO: SIGNE FUGLESTEG LUKSENGARD SIGNE FUGLESTEG LUKSENGARDPRODUKTIV: Susanna Wallumrød, eller bare Susanna. Igjen tone­setter hun diktene til Charles Baudelaire (1821–1867). FOTO: SIGNE FUGLESTEG LUKSENGARD SIGNE FUGLESTEG LUKSENGARD
Album

Susanna

Elevation

SusannaSonata

Den starter svært vakkert, «Elevation». Med stemmen til Susanna Wallumrød over et bølgende gjentagende pianotema, med natur- og insektlyder langt i bakgrunnen. Men også med en maskinell undertone, som for å understreke at det moderne mennesket har satt seg utenfor og over naturen. Og at det både er vår fantastiske mulighet og vår forbannelse.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

Tune-Yards

Better Dreaming

Merrill Garbus og Nate Brenner i Tune-Yards (eller tUnE-YaRdS) har en helt egen måte både å mikse stemmer og rytmer på, der kaoset først lander når kaoset vil – eller når du har spilt platene deres nok ganger, og helst ikke i bakgrunnen. For det er en vanskelig tilgjengelig funk her, en leken og feirende funk som kommer til overflaten hvis vi lar den. Noe som er særlig hørbart i midtpartiet, fra «Limelight» til «How Big Is the Rainbow», der Garbus hyller livet og frykter for barnas framtid i samme åndedrag. Eller som hun synger i den ganske så nydelige indiesoul-perlen «Get Through»: We don’t know how we get through, but we do. Enn så lenge.

Yeule

Evangelic Girl is a Gun

Nok en zoomer basker seg i Y2K-lyd. Med stort hell.

Eir

Fryden­lundgata

To fra folkemusikktrioen Ævestaden gir ut hver sin sterke soloplate.