For to år siden begynte Oslo Internasjonale Teaterfestival med galgenhumor og usikkerhet rundt pandemiens utvikling i Europa. Den andre halvdelen ble det aldri noe av, for midt under festivalen begynte avlysningene å tikke inn. I fjor var hele festivalen digital, bortsett fra ett verk som ble presentert til én og én publikummer på et hotellrom. Når Black Box teater nå får slå til med en hel tidagers festival, er det nærmest rørende med alle menneskene. Det blir tydeligere enn på lenge at scenekunst handler om at kropper kommer sammen i et rom. Åpningsdagen torsdag 10. mars viste dette. Heine Avdal og Yukiko Shinozaki fikk begynne festivalen ytterst på Tjuvholmen med Gaps and patches. I dette prosjektet utforsker de ulike måter å bevege seg på i byrommet. Aktørene flytter seg sakte og koreografert gjennom bygatene, flere personer kommer til, og alle smelter de sammen med rommet rundt seg.
På Oslo Internasjonale Teaterfestival 2022 er kroppen i fokus.