Arne Lygres «Tid for glede» kombinerer lek og eksistensialisme.

Gleden finnes fortsatt

MENING OG MENINGSLØSHET: I «Tid for glede» oppstår en festlig kontrast mellom karakterenes rokokko-inspirerte klesdrakter og de dagsaktuelle problemstillingene de baler med. Her ser vi moren (Laila Goody) og hennes godt voksne datter (Kjersti Dalseide). FOTO: DET NORSKE TEATRET

En mor (Laila Goody) og en voksen datter (Kjersti Dalseide) møtes på en kirkegård ved en elv. Datteren har kommet hjem på besøk fra utlandet der hun bor, og moren vil gjerne vise henne dette stedet som hun er blitt så glad i. Mens de venter på datterens tvillingbror, som er forsinket, dukker det opp en rekke andre personer som forstyrrer roen ved elven. Karakterene har opplevd dødsfall og samlivsbrudd, kjærlighet og hat. De tynges av irriterende svigersønner, problemer med å få barn, ting som aldri ble sagt, savn og lengsel.

Teater