Homo politicus

Strømsjokk i NHO

Kan den norske elitens kraftliberalisme overleve vinteren?

ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM

«Energi er ikke en vare som øl, poteter eller bananer», uttalte NHO-toppen Stein Lier-Hansen i Klassekampen to dager før jul. «Det er en strategisk ressurs som ikke kan overlates til å styres av reine markedsmekanismer».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Homo politicus

Vi trenger en demo­kratisk samtale om hva slags stabilitet penge­po­li­tikken skal sikte mot.

Det er mange effektive måter å kutte i utgiftene på om man godtar at belast­ningen flyttes til individet.

Unge menn speiler sin avmakt i et dårlig selvbilde. Finnes det en vei hinsides volden?