Anmeldelse

Traumenes arv

«Forbrent» er et rikt og komplekst episk teater om flukt.

INTENST: Skuespillerne i «Forbrent» presterer godt. Her er Gisken Armand og Stine Fevik. FOTO: ØYVIND EIDE, NATIONALTHEATRET OyvindEideINTENST: Skuespillerne i «Forbrent» presterer godt. Her er Gisken Armand og Stine Fevik. FOTO: ØYVIND EIDE, NATIONALTHEATRET OyvindEide

Nationaltheatret, Kanonhallen

Premiere 27. november

Av: Wajdi Mouawad.

Regissør: Maren Bjørseth.

Scenograf og kostymedesigner: Katrin Bombe.

Komponist: Alf Lund Godbolt.

Koreograf: Ida Wigdel.

Dramaturg: Njål Helge Mjøs

Med: Gisken Armand, Jonas Hoff Oftebro, Maria Kristine Hildonen, Per Christian Ellefsen, tine Fevik, Yusuf Toosh Ibra, Jacob Jensen, Maria Lingfors, Anneke von der Lippe og Mari Maurstad.

Den libanesisk-kanadiske dramatikeren Wajdi Mouawads skuespill «Forbrent – Nawals hemmelighet» har tematiske likheter både med greske tragedier og Henrik Ibsen. Vi unnslipper ikke skjebnen, og foreldrenes traumer blir til nye traumer for barna.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Bøker

50 år siden P.G. Wodehouse: I en forjævlig verden lokker det med et litterært univers helt uten ondskap

Kultur

Folk ønsker at teatre og museer skal formidle norsk kulturarv. Natio­nal­theatret leverer allerede på bestil­lingen, mener teatersjef Kristian Seltun.

Kunst

Utøykaia endte opp med en prislapp på nesten 700 millioner. Det nye minne­ste­det for 25. juni-­terroren skal bare koste fem millioner kroner.