Melodrama: Med «Paradis» nærmer Henrik H. Langelands romanserie seg nå kiosklitteraturen.

Lillelord i moskeen

EPISODISK: Henrik H. Langeland skriver videre på sin romanserie om Oslo fra 1980-årene og framover. FOTO: IVAR KVAAL

I sin storslagne roman «Underverden» (1997) brukte den amerikanske forfatteren Don DeLillo jakten på et samlerobjekt – en ball fra en visstnok legendarisk baseballkamp i 1951 – som fortellerteknisk rekvisitt for å slå en historisk bue fra 1990-årene og tilbake over USAs etterkrigstid. Henrik H. Langeland, muligens inspirert av DeLillo, benytter seg av Oddvar Brås brukne skistav fra ski-VM i Holmenkollen i 1982 for å fortelle det som i «Verdensmestrene» (2010) bebudet en stor episk romanserie om Oslo fra 80-årene og framover. Et elegant svev hos DeLillo, et oppfliset brudd hos Langeland. Det er i ettertid blitt hevdet at Brås stav var av for svakt materiale, og tredje bind av serien, den nylig utkomne «Paradis», gir dessverre samme inntrykk.

Bokmagasinet