Ambisjonene for «Tolvskillingsoperaen» er like store som scenen:

Et møte med publikum

PREMIERE PÅ EKTE: «Tolvskillingsoperaen» på Det Norske Teatret er, som alt teater, avhengig av publikum, skriver anmelderen. FOTO: DAG JENSSEN, DET NORSKE TEATRET

«Velkommen til publikumspremiere», står det i e-posten fra teatret, og jeg stusser et øyeblikk. Finnes det en annen premiere? Men det er før jeg kommer på at premieren på Bertolt Brechts «Tolvskillingsoperaen» ble avholdt for mange måneder siden uten at hverken jeg eller noen andre fikk være til stede. I november i fjor, rett før «Tolvskillingsoperaen» skulle ha premiere, stengte teatrene i Oslo ned for andre gang. Det Norske Teatret valgte derfor å gjennomføre premieren som planlagt, men uten en eneste publikummer i salen. Så når forestillingen nå endelig møter publikum, er det litt høytid over det hele, for teater er lite uten tilskuere.

Kultur