Kulturtirsdag

Kunstens mange rom

To interessante nye utstillinger undersøker rommets plass i kunsten – forholdet mellom arkitekturen og litteraturen inkludert.

VESLEMØYS HUS: Beate Hølmebakks «Hus for en ung kvinne» er basert på Veslemøy, kvinneskikkelsen Arne Garborg diktet om i «Haugtussa» (1895). Koblingen åpner for en stimulerende dialog arkitekturen og litteraturen imellom. FOTO: ANNAR BJØRGLI, NASJONALMUSEET VESLEMØYS HUS: Beate Hølmebakks «Hus for en ung kvinne» er basert på Veslemøy, kvinneskikkelsen Arne Garborg diktet om i «Haugtussa» (1895). Koblingen åpner for en stimulerende dialog arkitekturen og litteraturen imellom. FOTO: ANNAR BJØRGLI, NASJONALMUSEET

Hva slags rom kan man lese ut av fortellingen om Veslemøy, kvinneskikkelsen i jærlandskapet som Arne Garborg diktet om i «Haugtussa» (1895)? Trekantede værelser som takket være sine bjelker og stolper er åpne mot omverdenen, og som alle befinner seg rundt en korsformet gård som sørger for lys inn i dem?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.