Kulturtirsdag

Kunstens mange rom

To interessante nye utstillinger undersøker rommets plass i kunsten – forholdet mellom arkitekturen og litteraturen inkludert.

VESLEMØYS HUS: Beate Hølmebakks «Hus for en ung kvinne» er basert på Veslemøy, kvinneskikkelsen Arne Garborg diktet om i «Haugtussa» (1895). Koblingen åpner for en stimulerende dialog arkitekturen og litteraturen imellom. FOTO: ANNAR BJØRGLI, NASJONALMUSEET VESLEMØYS HUS: Beate Hølmebakks «Hus for en ung kvinne» er basert på Veslemøy, kvinneskikkelsen Arne Garborg diktet om i «Haugtussa» (1895). Koblingen åpner for en stimulerende dialog arkitekturen og litteraturen imellom. FOTO: ANNAR BJØRGLI, NASJONALMUSEET

Hva slags rom kan man lese ut av fortellingen om Veslemøy, kvinneskikkelsen i jærlandskapet som Arne Garborg diktet om i «Haugtussa» (1895)? Trekantede værelser som takket være sine bjelker og stolper er åpne mot omverdenen, og som alle befinner seg rundt en korsformet gård som sørger for lys inn i dem?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Jul

Mora til ei venninne lærte Frida Ånnevik å skrive julekort. Nå er hun selv blitt en av dem som pådrar seg skrive­kram­pe hver desember.

Kulturuka

Hva en fregnete fabrikk­ei­ersønn kan lære oss på julaften.

Mai

Norges Oscar-håp tåler å fille­ris­tes