Anmeldelse

På de skrå bredder

Christian Lollikes «Erasmus Montanus» er smart teater, men vil litt for mye.

STERKT: Den nationale scenes oppsetning av «Erasmus Montanus» preges av gode skuespillerprestasjoner. Her Pål Rønning og Kamilla Grønli Hartvig. FOTO: THOR BRØDRESKIFT thor brodreskiftSTERKT: Den nationale scenes oppsetning av «Erasmus Montanus» preges av gode skuespillerprestasjoner. Her Pål Rønning og Kamilla Grønli Hartvig. FOTO: THOR BRØDRESKIFT thor brodreskift

Av: Ludvig Holberg

Den nationale scene, Bergen

Oversatt av: Trine Wiggen og Johannes Wiggen Kramhøft

Regi: Christian Lollike

Scenograf og kostymedesigner: Ida Grarup og David Gehrt

Dramaturg: Annika Silkeberg

Med: Frode Bjorøy, Marianne Nielsen,

Stig Amdam, Bjørn Willberg Andersen,

Knut Erik Engemoen, Pål Rønning, Irene Waage, Tormod Løvold, Kamilla Grønli Hartvig og Espen Sigurdsen.

«Erasmus Montanus» av Ludvig Holberg ble gitt ut i 1731, og skuespillet er et produkt av sin tid. Holberg var inspirert av Molière og fransk komedie, og selv om han er tydelig skandinavisk i sin tematikk, er ideene fra 1700-tallets opplysningstid bærende. Er det mulig at dette gamle og tidspregede stykket dramatikk kan kommentere vårt samfunn i dag?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Medier over hele verden går i svart for å fordømme Israels drap på journa­lister.

Ideer

På film er syke­plei­ere elsker­innen til legen. I virke­lig­heten spiller de hovedrolla i pasi­en­tenes liv, sier regissør Petra Volpe.

Kulturuka

Den store satsingen i norsk politikk er lagt for de neste tolv årene. Valget 2025 handler om å fordele smulene.