Klassiske klassikereLieder

Fire sanger og en gravferd

PORTRETT AV NORMAN: Fra den gang hun spilte inn Strauss på Philips og debuterte på The Met i New York. FOTO: BETTMAN ARCHIVE BettmannPORTRETT AV NORMAN: Fra den gang hun spilte inn Strauss på Philips og debuterte på The Met i New York. FOTO: BETTMAN ARCHIVE Bettmann

«Det ville glede meg meget om akkurat De ville ta disse vanskelige sangene inn i Deres program.» Dette skrev Richard Strauss til Kirsten Flagstad rett før sin død i 1949, i forbindelse med de fire sangene som like etter ble publisert under tittelen «Vier letzte Lieder». Dette er sanger som, røft sagt, handler om avskjeden med livet. Og Flagstad tok disse sangene inn i sitt program og urframførte dem i 1950 med Philharmonia-orkesteret i London, dirigert av Wilhelm Furtwängler (se Musikkmagasinet 28. april 2014.) Siden den gang har de fleste ledende sopraner sunget dem. Første kommersielle innspilling kom i 1953 men Lisa della Casa. Samme år fulgte Elizabeth Schwarzkopf som gjorde sangene om igjen i stereo i 1965. Siden har antall innspillinger vokst og i dag er det vel rundt 150 som er tilgjengelige i diverse formater. En av disse er Lise Davidsens debutplate på Decca i 2019.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Intervju

Lang natts ferd

En historisk jødisk konsert med Kringkastings­orkesteret viser musikkens kraft til å leve videre.

Kommentar

Festi­vald­re­peren

Er norsk olje en trussel mot festivaler verden over? Ja – i hvert fall ifølge en ny rapport fra Green Music Australia, kalt «Rain, Heat, Repeat: How Music Fans Are Experiencing Extreme Weather». Her ble 1155 australske festivalpublikummere intervjuet om hvordan klimaendringer og ekstreme værhendelser påvirker deres musikkvaner og festivalopplevelser. Funnene er dårlig nytt for en bransje som allerede er sårbar på grunn av økte kostnader i alle ledd. For festivaler er det essensielt å selge flest mulig billetter tidligst mulig. Men de siste årene har flere festivaler i Australia blitt avlyste på grunn av dårlig forhåndssalg. Rapporten viser hvordan klimaendringer bidrar til dette: Kjøpsvanene endrer seg, for folk venter med å kjøpe billetter til de kan sjekke værmeldingen for arrangementet. Publikum bekymrer seg også for at ekstremvær skal føre til avlysninger i siste liten. 85 prosent av festivaldeltakerne har opplevd det de anser som ekstremvær på en musikkfestival de siste 12 månedene. 34 prosent har blitt mer forsiktige med å kjøpe billetter på grunn av ekstremvær, og andelen stiger til 44 prosent blant de som regelmessig går på konserter. En annen konsekvens rapporten nevner, er hvordan denne usikkerheten får publikum til å prioritere innendørs arenakonserter som er mindre værutsatte.

Kommentar

Opport­u­nisten

Dere har hørt det før, men: Denne uken startet omsider rettssaken mot bransjeringreven, businessmannen og rapperen Sean Combs, aka P. Diddy. Som de fleste har fått med seg, står Combs tiltalt for menneskehandel, seksuelle overgrep og diverse grusomheter, og kan risikere fengsel på livstid. Sjølv nekter han straffskyld. NRK har dekket Diddy-saken overraskende lite, dens svære kulturelle betydning tatt i betraktning. Men i en ny kommentar trekker kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad noen lange linjer – blant annet kaller hun Diddy for «musikkbransjens beste nese». Dét er i beste fall en solid overdrivelse, og musikkbransjen er sjølvsagt altfor svær til at en slik setning gir mening.