Koronaviruset har snudd opp ned på det konstant reisende kunstlivet. Muligens vil det gi de norske regionmuseene en ny og viktigere rolle.

En ny kunstgeografi

EKSOTISK: Anna Ancher-utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum har fått uvanlig mye omtale. En reise dit kan føles som å reise til et annet land. Her er Archers «Solskin i den blå stue» (1891). FOTO: SKAGENS KUNSTMUSEER

Da jeg en høstdag i 2017 hadde gleden av å intervjue Hans Ulrich Obrist, verdens mest berømte kunstkurator, fortalte sveitseren om den overveldende reisevirksomheten han er sagnomsust for. Som ung ble Obrist «en slags oppgiret omreisende munk» som dro fra by til by for å studere kunst. I voksenlivet legger direktørjobb begrensninger på den slags, men hver eneste langhelg – året rundt – forlot 49-åringen fortsatt sitt hjem i London for å begi seg ut på tur.

Kultur