Symfonikunsten

Stikker dypt

Almschi! Mahlers tiende og ufullendte, med en kjærlighetssorg i sin midte – nå tolket mindre svulstig enn vanlig er.

PRIVAT FOTO 1910: Gustav Mahler (1860–1911) og Alma (1879–1964), selv komponist og etter hvert en kontroversiell skikkelse, med deres døtre Maria og Anna. FOTO: FINE ART IMAGES/HERITAGE IMAGES/GETTY IMAGES Heritage ImagesPRIVAT FOTO 1910: Gustav Mahler (1860–1911) og Alma (1879–1964), selv komponist og etter hvert en kontroversiell skikkelse, med deres døtre Maria og Anna. FOTO: FINE ART IMAGES/HERITAGE IMAGES/GETTY IMAGES Heritage Images

Minnesota Orchestra med sjefdirigent Osmo Vänskä, ble i 2018 Grammy-nominert i kategorien Beste orkesterfremføring, for Mahlers Femte symfoni. Med den syvende utgivelsen i hva som skal bli en komplett syklus med Mahler-symfonier, er turen kommet til den siste, nemlig den tiende, fra 1910. Vel, dens status som egentlig verk kan diskuteres, for Mahler forlot livet i 1911 uten å ferdigstille den. Noen Mahler-dirigenter, som Bernstein, Abbado, Scherchen og Boulez, velger kun å spille førstesatsen, som er den eneste Mahler skrev ut i fullstendig partitur med orkestrering. De som spiller den i sin helhet, gjør det oftest i Deryck Cookes ferdigstillelse, som er blitt den mest anerkjente versjonen av symfonien.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Intervju

Lang natts ferd

En historisk jødisk konsert med Kringkastings­orkesteret viser musikkens kraft til å leve videre.

Kommentar

Festi­vald­re­peren

Er norsk olje en trussel mot festivaler verden over? Ja – i hvert fall ifølge en ny rapport fra Green Music Australia, kalt «Rain, Heat, Repeat: How Music Fans Are Experiencing Extreme Weather». Her ble 1155 australske festivalpublikummere intervjuet om hvordan klimaendringer og ekstreme værhendelser påvirker deres musikkvaner og festivalopplevelser. Funnene er dårlig nytt for en bransje som allerede er sårbar på grunn av økte kostnader i alle ledd. For festivaler er det essensielt å selge flest mulig billetter tidligst mulig. Men de siste årene har flere festivaler i Australia blitt avlyste på grunn av dårlig forhåndssalg. Rapporten viser hvordan klimaendringer bidrar til dette: Kjøpsvanene endrer seg, for folk venter med å kjøpe billetter til de kan sjekke værmeldingen for arrangementet. Publikum bekymrer seg også for at ekstremvær skal føre til avlysninger i siste liten. 85 prosent av festivaldeltakerne har opplevd det de anser som ekstremvær på en musikkfestival de siste 12 månedene. 34 prosent har blitt mer forsiktige med å kjøpe billetter på grunn av ekstremvær, og andelen stiger til 44 prosent blant de som regelmessig går på konserter. En annen konsekvens rapporten nevner, er hvordan denne usikkerheten får publikum til å prioritere innendørs arenakonserter som er mindre værutsatte.

Kommentar

Opport­u­nisten

Dere har hørt det før, men: Denne uken startet omsider rettssaken mot bransjeringreven, businessmannen og rapperen Sean Combs, aka P. Diddy. Som de fleste har fått med seg, står Combs tiltalt for menneskehandel, seksuelle overgrep og diverse grusomheter, og kan risikere fengsel på livstid. Sjølv nekter han straffskyld. NRK har dekket Diddy-saken overraskende lite, dens svære kulturelle betydning tatt i betraktning. Men i en ny kommentar trekker kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad noen lange linjer – blant annet kaller hun Diddy for «musikkbransjens beste nese». Dét er i beste fall en solid overdrivelse, og musikkbransjen er sjølvsagt altfor svær til at en slik setning gir mening.