Retrojazz

Den glemte vinen

Molde på 1970-tallet: Åsted for makeløse musikermøter.

GJENG: To nye utgivelser fra Jazzaggression viser fram samarbeidet mellom bl.a. Christian Reim og Calle Neumann. FOTO: JAN HAUG GJENG: To nye utgivelser fra Jazzaggression viser fram samarbeidet mellom bl.a. Christian Reim og Calle Neumann. FOTO: JAN HAUG
Album

Christian Reim Sextet

Mona Lisa Suite Live at Moldejazz 1973

Album

Jazzaggression Records

Album

Carl M. Neumann / Christian Reim Quartet

Live at Molde International Jazz Festival 1976

Album

Jazzaggression Records

Et av de første albumene som annonserte en ny og etter hvert toneangivende norsk jazzgenerasjon var Terje Rypdals «Bleak House», innspilt i 1968. En ambisiøs plate som hadde bidrag fra flere musikere som skulle komme til å prege norsk og internasjonal jazz i årene framover, foruten Rypdal selv, blant andre Jon Christensen og Knut Riisnæs.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Essay

Dypt fremmed og forstyr­rende

Komponist og forfatter Eivind Buene skriver om musikken i Erlend O. Nødtvedts to romaner.

Intervju

Under kragen

Bryan Ferry er fortsatt en kunststudent fra midten av sekstitallet, men ikke noen opprører av den grunn.

Kommentar

Uimotsagt snakk

Typisk for tida tar bablinga overhånd og selv de snodigste uttalelser får lov til å stå uimotsagt, med halvsannheter og overdrivelser synlige på sosiale medier daglig, eller gjennom en rekke podkaster – eller til og med musikkfilmer. En av årets mest etterlengtede dokumentarer har ligget ute på Disney+ siden slutten av mars: «Sly Lives (The Burden of Black Genius)» er laget av The Roots-trommis og tidligere Oscar-vinner Questlove. Filmen handler om Sly Stone og hans makeløse band i årene like før og like etter 1970, berører Slys udiskutable genialitet, særegne musikalitet og selvdestruktive omgang med rusmidler. Den er Questloves oppfølger til prisvinneren «Summer of Soul», der Sly & The Family Stone spiller en slags hovedrolle, og den er definitivt verdt å se. Jeg har selv sett den to ganger. Men … «Sly Lives» ga meg et nytt kick på en hel haug med favorittlåter som jeg ikke hadde hørt på lenge, men jeg ble likevel sittende med en sur smak i kjeften – for hva er det egentlig heiagjeng-leder Questlove gjør for å komme dit? Vel, han overdriver, igjen og igjen, og lar de mange (til dels gode) intervjuobjektene slippe unna med hårreisende påstander uten å stille kritiske spørsmål tilbake. Sly Stone gjøres til den første produsent-låtskriver-artisten i musikkhistorien uten at noen nevner Brian Wilson fra Beach Boys, mens George Clinton påstår at forrige århundres funk kom fra Sly uten at noen nevner James Brown. Og apropos Brown, så blir vi fortalt av Nile Rodgers hvor mye Slys «Stand!» fra 1969 betydde for Black Panther-bevegelsen og gjør den til et enestående eksempel på afroamerikansk protestmusikk med ung appell.