Store tematiske gruppeutstillinger er sjeldne på Standard (Oslo). Denne har bare kvinnelige kunstnere.

I fred for mannens blikk

BÆRENDE: Amerikanske Anna Glantz’ maleri «Ascending II» innvarsler emner som preger utstillingen: kjønn, kropp og arkitektur. 8ALLE FOTO: VEGARD KLEVEN. GJENGITT MED TILLATELSE FRA KUNSTNEREN OG STANDARD (OSLO)

Bakerst i bildet støtter høyreiste bygninger seg til hverandre. Forrest er én kvinne i ferd med å bære en medsøster opp en trapp. Skikkelsene i den amerikanske kunstneren Anna Glantz’ lille figurative maleri’ «Ascending II» har noe tegneserieaktig ved seg. Den samtidige oppstigningen henger for tiden like innenfor døren til Standard (Oslo) og ønsker velkommen til vinterens begivenhet i galleriet: en omfattende gruppeutstilling som tar utgangspunkt i norske Harriet Backers (1845–1932) kunstnerskap – særlig i bildene hennes av kvinner i rom. Glantz’ fortellende motiv er nærliggende å lese feministisk og innvarsler emner som preger prosjektet som helhet: kjønn, kropp og arkitektur.

Kultur