Feminist javisst

Likestilling i idretten

Nå skal likestillingspolitikken i Norges idrettsforbund privatiseres.

BERIT KJØLL-MODELLEN: Idrettspresident Berit Kjøll har latt næringslivet bli driver og eier av NIFs likestillingspolitikk, skriver Gerd von der Lippe. FOTO: ØRN E. BORGEN, NTB Ørn E. BorgenBERIT KJØLL-MODELLEN: Idrettspresident Berit Kjøll har latt næringslivet bli driver og eier av NIFs likestillingspolitikk, skriver Gerd von der Lippe. FOTO: ØRN E. BORGEN, NTB Ørn E. Borgen

Det har alltid vært strid om likestilling i norsk idrett. La oss begynne i nåtida med debatten i «Dagsnytt 18» 13. januar. NRKs Jan Petter Saltvedt etterlyste handling på likestillingsfeltet fra Norges idrettsforbund (NIF), mens idrettspresident Berit Kjøll snakket på innpust og utpust om hvor viktig dette var. Hva gjør hun? Kjøll har latt to store private aktører ta styring over NIFs egen politikk. Med støtte fra Coop, Thon og LO har Aasland Graff & Partners lansert et nytt verdiprosjekt: «Like Muligheter» i samarbeid med Norges Friidrettsforbund, Norges Skiforbund og Norges Bryteforbund. Målet er å bidra til at begge kjønn skal få like muligheter i bredde- og toppidretten. Det betyr bedre rekruttering, flere kvinnelige ledere og trenere. Særforbundene vil også jobbe med dette internasjonalt. Sponsorene støtter prosjektet i tre år. Målene er selvsagt viktige og bra. At NIFs ulike kvinneutvalg har hatt de samme målene for all idrett siden 1946, gjør ikke saken mindre viktig. Men først altså nåtida.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Feminist javisst

Høiby-saken er et skole­ek­sempel på dehu­ma­ni­sering av kvinner.

Praid er blitt seksu­ali­sert, blir det sagt. Ein kan like godt skulde kristen­domen for å vere prega av religion.

Hva skiller nødvendig etisk opprydding fra vanda­li­sering av et kunstverk?