«Buffalo platåsko, hvil fred», skrev NRK i 2011. Så feil kan man ta! Antonia Baum, spaltist i Die Zeit, slår fast at de tyskproduserte flytebryggene allerede har vært tilbake i motebildet i et par år, men nå i en hybridform. Reint skohistorisk dreier det seg ifølge Baum om en miks av «militær-temapark» og «hele denne tekno-endetid-industri-nittitallsgreia» – kort sagt «det hesligste fottøyet verden har frambrakt». Flere motehus har dem nå i porteføljen, blant andre Balenciaga, som tilbyr modellen «Tractor» (her avbildet) til 995 euro paret, og Dorothee Schumacher, som markedsfører en knehøy variant – skal vi kalle det ei skinnbukse stappa ned i en Dr. Martens med ekstremt tjukk såle? – til rundt 590 euro. Die Zeits reporter assosierer til filmer som «Waterworld», «Armageddon» og «Det femte element», nittitallsfantasier hvor kloden er i ferd med å bli så ugjestmild at man trenger uhyre resistente sko for i det hele tatt å overleve. Kanskje er dette fottøyet for generasjon Z, spør hun videre – en sko som, vel, skor en for aktivistisk innsats mot klimakrise, rasisme, politivold, seksuell trakassering – kort sagt: «skoen til #metoo, på en måte»? Den er brei, den er høy, den krever sin plass i rommet, den kan når som helst gi en tafser eller manspreader ømme tær, knær eller det som verre er.
FOTTØY FOR GENERASJON Z