Essay

En svensk mystiker i Istanbul

Mosaikkene som nå blir dekket til under fredagsbønnen i Istanbul, inspirerte Gunnar Ekelöf til stor poesi, skriver Mustafa Can.

ISLAMISERT: I juli ble både Hagia Sofia (bildet) og Chora-museet i Istanbul omgjort til moskeer. Nå leder imamen fredagsbønnen med sverd i hånda, slik det også ble gjort mellom 1453 og 1953. FOTO: YASIN AKGUL, AFP/NTB SCANPIX YASIN AKGULISLAMISERT: I juli ble både Hagia Sofia (bildet) og Chora-museet i Istanbul omgjort til moskeer. Nå leder imamen fredagsbønnen med sverd i hånda, slik det også ble gjort mellom 1453 og 1953. FOTO: YASIN AKGUL, AFP/NTB SCANPIX YASIN AKGUL

Da den tyrkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan i sin islamiseringsbølge også omdanner Hagia Sofia og Chora-museet til moskeer, slår det meg: Uten de bysantinske helligdommene i Istanbul ville verden ha gått glipp av et av de store, modernistiske verkene i 1900- tallets litteratur: Gunnar Ekelöfs «Diwan»-trilogi, som er et kor av herskere og slaver, sanselighetsmystikk og sivilisasjonskritikk, der menneskene beveger seg mellom nattlige skyggelandskap og blendende drømmeverdener.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Juli

Er det bra nok for Fosse, er det bra nok for oss.

Kulturtirsdag

Wes Anderson lagde «The Grand Budapest Hotel» i den gamle DDR-idyllen Görlitz. Nå jobber pro­vins­byen for å bli Görliwood.

Kommentar

På Nordre gravlund peker Pål Enger nese en aller siste gang.