Etter mange års fransk slottsliv har Kjell Erik Killi-Olsen kjøpt gård i hjemlandet. Først og fremst står kunsten hans på ny i rampelyset.

Fra East Village til Vågå

TIDSRIKTIG: I en tid som er særlig opptatt av kjønn, identitet og seksualitet, er det ikke unaturlig at Kjell Erik Killi-Olsens såre under­søkelser av slike temaer vekker interesse. FOTO: FRIDA HOLSTEN GULLESTAD Frida Holsten Gullestad

Skikkelsene myldrer på det store maleriet, i den grad at det er uvisst hvor man bør feste blikket. Om det er tale om dyr eller mennesker eller noe midt imellom, er heller ikke alltid godt å vite. Noen strekker seg mot eller omfavner hverandre, noen later til å sveve over de andre. Én figur gir inntrykk av å føde. Ansikter gir assosiasjoner til djevler og masker. Bakerst står en skikkelse som titter inn på de andre gjennom et vindu. Figurenes kjønn er uavklart. Møbler og båter bidrar ytterligere til de tallrike historiene og følelsene bildet peker mot.

Kultur