DebattSkole

Brochmanns sjofle retorikk

SKJERMKONFLIKT: Gaute Brochmanns bok «De digitale prøvekaninene» lever ikke opp til egen standard for redelighet, skriver forfatteren. Foto: Tom Henning Bratlie Foto: Tom Henning BratlieSKJERMKONFLIKT: Gaute Brochmanns bok «De digitale prøvekaninene» lever ikke opp til egen standard for redelighet, skriver forfatteren. Foto: Tom Henning Bratlie Foto: Tom Henning Bratlie

Gaute Brochmanns bok «De digitale prøvekaninene» er interessant, lærerik, tankevekkende og underholdende. Brochmann skriver godt og later til å ha gjort et genuint forsøk på å danne seg et helhetlig bilde av situasjonen i Skole-Norge når det gjelder implementeringen av Ipad som verktøy.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirken er, skolen hva skolen er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.