Sandra Lied Hagas albumdebut: Nok et eksempel på at vi lever i en tid der et norsk musikkunder er svært merkbart.

Rytmisk, virtuos eleganse

HØYROMANTISK: Når Sandra Lied Haga fra Bærum platedebuterer. Hun har gått veien fra Barratt Due, via studier i London, Berlin og på NMH – blant annet. FOTO: KNUT UTLER (c) knut utler

Det norske unge musikere får til, og at de som når internasjonalt toppnivå er så mange, gjør at vi burde snakke om et musikalsk under. Turen for å solodebutere på plate er nå kommet til cellisten Sandra Lied Haga. Nettopp fylt 26 er hun allerede en kjent størrelse for musikkelskere. Lied Haga har vunnet internasjonale priser, spilt kammermusikk med blant andre Anne-Sophie Mutter, Yo-Yo Ma, Janine Jansen og Leif Ove Andsnes (de to siste er mentorer for henne i Crescendo-programmet), debutert i Wigmore Hall som 12-åring, vært solist med en rekke orkestre, og hun har spilt mye kammermusikk i Norge.

Album