I den nye filmen «Lyset fra sjokoladefabrikken» serverer Dag Johan Haugerud oss et mellomspill om kunstens stilling i samfunnet.

Keitete bruksan­visning til livet

SØKER SIN NESTOR: Maria (Henriette Steenstrup) skal holde et foredrag om moralske aspekter ved musique concréte, hvor lyder fra verden utenfor er brakt inn i musikken, men hun står fast. Komponisten oppsøker nestoren Liv Glaser (som spiller seg selv) i håp om at professoren og pianisten kan sortere tankene hennes. FOTO: CECILIE SEMEC, MOTLYS

I Dag Johan Haugeruds novellefilm «Lyset fra sjokoladefabrikken» (2020), som kom bare måneder etter mesterlige «Barn» (2019), finnes det en scene hvor samtidskomponisten Maria (Henriette Steenstrup) sliter med å forklare seg og sitt prosjekt. Hun skal til Tyskland for å holde et foredrag om sin musique concréte hvor lyder fra verden utenfor er brakt inn i musikken, og om denne kunstformens moral, men hun står fast.

Film