Kulturtirsdag

Historien som bleknet

Samtidskunstens gjennomslagskraft har ført den historiske kunsten i bakgrunnen. En ny Adolph Tidemand-biografi forsøker å bøte på glemselen.

I mars 1849 stod Kunstnerforeningen i Christiania bak en serie arrangementer som skulle komme til å skrive seg inn i norsk kulturhistorie. I hovedrollen under aftenunderholdningene, som de ble kalt, opptrådte «Brudeferd i Hardanger», det høytidsstemte folkelivsbildet malerne Adolph Tidemand (1814–1876) og Hans Gude (1825–1903) hadde skapt i sin hjemby Düsseldorf året før og kom til å utføre i syv versjoner. Tidemand hadde tatt seg av figurene. Gude, som for sin evne til å male himmelen ble kalt «der Luftdoktor», hadde sørget for omgivelsene. Begge signaturene er eksempler på at internasjonalisering slett ikke er noe nytt i norsk kunstliv, fedrelandskjærligheten deres til tross.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Medier

Mediene tapte 332 millioner kroner i annonse­inn­tekter i fjor. Nå ber fagfor­enings­leder Steffen Handal om en ny medie­po­litisk kurs.

Tidsskrifter

Tids­skrif­tet Sivi­li­sa­sjonen har femdoblet leser­massen etter Nerdrum-serien. Nå satser de på bønder, enderim – og kysse­kon­kur­ranser.

Bøker

Fem forfattere og poeter rappor­terer fra den siste uka i et krigs­her­jet Iran