Dokumentarisk: Daša Drndic sprenger romansjangeren for å bære vitne om historiens urett.

Selvbedragets barn

BRUDD: Daša Drndic dekonstruerer fortellinger. FOTO: DAVOR ZUNIC Davor Zunic

To fraser gjentas om og om igjen i Daša Drndics «Trieste», den første, «oh happy days», med utallige variasjoner, den andre konstant: «Bak hvert navn skjuler det seg en fortelling». Boka følger Haya Tedeschi, en italiensk olding født i 1923 i en jødisk-italiensk familie i Gorizia, på grensen til Jugoslavia. I 2006, romanens nåtid, sitter hun alene, med en kurv fylt av fragmenter og rester av hennes eget liv, og venter på sønnen hun fikk med nazioffiseren Kurt Franz, men som hun aldri har møtt, da han ble stjålet fra henne etter kort tid. Haya blir utgangspunkt for en overveldende, dypt ubehagelig framstilling av nazismens åk i Italia.

Bokmagasinet