Naturligvis

Homo innendørius

Hvordan skal vi ta vare på en natur vi ikke kjenner?

FREMMEDGJORTE: De fleste av oss lever våre innendørsliv uten å reflektere særlig over hva vi mister, skriver Anne Sverdrup-Thygeson. ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM FREMMEDGJORTE: De fleste av oss lever våre innendørsliv uten å reflektere særlig over hva vi mister, skriver Anne Sverdrup-Thygeson. ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM

La oss si at du lever til du er 100 år. Da vil du ha tilbragt 90 av disse innendørs, om du er en gjennomsnittlig europeer. Etter at vi mennesker bygget våre første primitive hus for 300.000 år siden har vi laget stadig mer innendørsareal. På Manhattan i New York City, for eksempel, er innendørsarealet nå tre ganger større enn arealet av selve øya.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Naturligvis

Beitedyr er ein liten del av eit stort krinslaup. Kan det vere dei leverer økosys­tem­te­nester til oss der ute?

Bunnfra­draget er lite treff­sik­kert, og rammer de minste driverne hardest.

Hvor mye norsk natur skal veksles inn i bitcoin-mining, ChatGTP og katte­vi­deoer?