«Hvilken relevanshar Edvard Munchs kunst i samtiden?» spurte Munchmuseet for snart fem år siden, i forbindelse med den første av det som med tiden skulle vise seg å bli en rekke dialogutstillinger som revitaliserte institusjonen på Tøyen. Et av svarene museet selv ga, var å la kunsten møte arbeidene til Munchs yngre kollega Bjarne Melgaard i seniorens egne saler. Museet hevdet nemlig at det finnes «en rekke forbindelser mellom Munchs og Melgaards kunst som stikker langt dypere enn det sensasjonelle». Det pekte på begges «ekspressive penselføring», motiver som knytter dem sammen, og «en beslektet romantisk og dystopisk sivilisasjonskritikk».
Da Munchmuseet lot Bjarne Melgaard gå i dialog med mesteren, havnet vår mest omtalte samtidskunstner igjen i skuddlinjen.
Munchs mørke arving
![](https://cdn.sanity.io/images/u4eaiudq/production/ebbbe5d72fb9f07d5a8c173f2082192ab03dde58-1399x938.jpg?w=1600&q=75&auto=format)