Kommentar
Draget i musikken
På en sammenkomst for ikke lenge siden hørte jeg en rekke musikere presentere noe av det de holder på med. Alle var dyktige musikere som spilte godt, og en av dem skilte seg ut. Ikke som spesielt dyktig eller virtuos, selv om vedkommende er det også, men med draget gjennom det som ble spilt. Det traff meg, og det traff mange i rommet, tror jeg.
Drag kommer fra verbet ‘å drage’. ‘Halende tak; styrkende bevegelse’, står det i bokmålsordboka, ‘gjere nokre drag med bogen’, nevner nynorskordboka som eksempel. Og det er jo et godt eksempel.
Hva er det som gjør at musikk griper tak i deg, at det du hører drar deg inn til noe, og du bare blir sittende og lytte, kobla til det du hører den stunden det varer, kobla fra alt annet den stunden det varer? Jeg tenker det er lyden av en form for nødvendighet, noe som må spilles, en energi, en lyst, en trang til å forme noe ut som lyd over tid i et rom.